SWOT-analyse

Hvis du har nogensinde lyttet til Warren Buffett snak om at investere, har du hørt ham nævne idéen om en virksomheds voldgrav. Voldgraven er en simpel måde at beskrive en virksomhed konkurrencefordel. En stærk konkurrencefordel, eller en bred voldgrav, giver en virksomhed bæredygtighed, der som investorer, vi er meget interesseret i.

I denne artikel vil gennemgå vi et populært værktøj til at vurdere konkurrencefordel, kaldet SWOT-analyse. SWOT-analyse skal gøres på enhver virksomhed, vi overvejer at gøre en investering i.

SWOT står for:

Styrker

Svagheder

Muligheder

Trusler

Analysere disse fire faktorer vil hjælpe dig med at træffe bedre beslutninger om investeringer. Det er en øvelse, brainstorming, så tag din tid. En god SWOT-analyse tager indsats, men jo mere du lægger ind i SWOT-analyse, jo bedre vil du forstå virksomheden. Lad os se på hver faktor igen.

Styrker

Først, vi ser på virksomhedens styrker. Hvad gør virksomheden så godt? Hvad gør det bedre end andre? Hvad har virksomheden, eller, der adskiller det fra dets konkurrence?

Disse er vigtige spørgsmål, og bør omfatte aspekter af virksomheden, der gjorde du anser det for investeringerne i første omgang. Kig på branding, image, prissætning magt, størrelse, markedsandel, finansielle stilling (balancen styrke), osv.

Her er nogle stærke sider at kigge efter:

Størrelsen af virksomheden i forhold til andre i branchen

Balancen styrke

Pengestrømme fra driftsaktivitet

Opfattelse af virksomhedens produkter

Opfattelse af virksomhedens tilladt

Hvad fordele virksomheden har over konkurrenterne

I almindelighed, hvad virksomheden gør godt?

Svagheder

Nu hvor du har bestemt, hvor vidunderligt selskabet er, er det tid til at lede efter svagheder. De samme spørgsmål skal stilles når udkig svagheder. Hvad gør virksomheden, dårligt, eller ikke så godt? Hvad er andre virksomheder gør bedre? Hvad holder virksomheden fra større succes.

Det er vigtigt, at du ikke glans over dette afsnit. SWOT-analysen er en brainstorming indsats, så ikke discount noget, der kommer til at tænke. Hvis du opfatter en svaghed, en liste over det. Svagheden du undlader at liste i dag kunne være grunden til din investering viser sig dårligt næste år.

Nogle svagheder til at lede efter:

Forværrede balancen

DÃ¥rlig opfattelse af virksomhedens tilladt og/eller produkter

Fordele andre selskab ‘s have?

Manglende ledelse eller andre medarbejder talent

I almindelighed, hvad virksomheden gør dårligt?

Muligheder

Vi flytte vores fokus for eksterne faktorer, når vi ser på muligheder. Her vi forsøger at identificere forretningsområder vi tror, at virksomheden søger for at indtaste, eller bør være på udkig for at indtaste. Vi lede efter muligheder for at vinde markedsandele fra konkurrenterne eller vokse virksomhedens marked for nye kunder.

Men der er mere end bare eksterne muligheder. Der er muligheder inden for et selskab, der bør overvejes. Kan virksomheden kombinere produktlinjer for at øge salget? Måske har virksomheden dublerede omkostninger, der kan strømlines. Virksomheder kan altid finde måder at gøre tingene bedre.

Nogle muligheder for at kigge efter:

Nye markeder for produkter

Finansielle eller juridiske problemer for konkurrenterne

Nye teknologier virksomheden kunne vedtage

Ændringer i lovgivningsmæssige / skat byrder

Strategiske investeringer

Intern effektivitet

Trusler

Endelig skal vi overveje trusler mod selskabet. Igen, trusler kan være interne såvel som eksterne. Jeg har faktisk fundet, at interne trusler som regel komme først, som åbner døren for eksterne trusler. Det er derfor vigtigt at gøre en god trussel analyse.

Interne trusler ikke er normalt klassificeret som sådan, som jeg mener er en fejl. Interne problemer er en trussel mod virksomhedens trivsel og bør evalueres sammen med de eksterne trusler. For eksempel, en virksomhed, der bygger på udvikling af innovative produkter, såsom Microsoft eller Intel, står over for truslen om at miste engineering talent hver dag. Dette er en indre trussel, der let kunne bane vejen for eksterne trusler.

Nogle mulige trusler er:

Interne hindringer selskabet står over for.

Finansielle forpligtelser for virksomheden.

Cash flow problemer.

Den relative placering af virksomhedens største konkurrenter.

Teknologiske fremskridt i industrien (hvis virksomheden ikke er holde trit).

Nye teknologier, der truer med at fortrænge virksomhedens produkter.

SWOT-analysen er en brainstorming aktivitet, og du bør lære af den. Fokus på svagheder og trusler når du laver SWOT, fordi det er hvad vil vende rundt og bide dig, når du foretager din investering. Jeg siger ikke du skal søge kun negativer, og ignorere virksomhedens potentiale. Men du skal analysere risici med så meget eller mere, kontrol derefter muligheder. Muligheder altid dukke ikke op, men en eller anden måde risici gøre altid.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *